یائسگی درزنان چه علائمی دارد؟

یائسگی درزنان چه علائمی دارد؟ ،علائم یائسگی چیست، علائم یائسگی زودرس چیست، عوارض یائسگی چیست، روش های تسکین علائم یائسگی، علائم یائسگی چقدر طول می کشد

علائم یائسگی چیست؟

همانطور که گفتیم علائم یائسگی را همه خانم ها تجربه خواهند کرد اما یائسگی طبیعی در بازه زمانی 50 تا 40 سالگی آغاز خواهد شد.

البته سن شروع این دوره بر می گردد به عوامل مختلفی مثل ژنتیک و محیط که به طور مثال بعضی افراد در اواسط دهه 30 علائم یائسگی را تجربه خواهند کرد و بعضی دیگر تا سن 55 سالگی همچنان به طور مرتب عادت ماهانه و خونریزی دارند.

علائم یائسگی زودرس چیست؟

خانم هایی که در سن کمتر از 45 سال یائسه می شوند به یائسگی زود رس مبتلا می شوند و این مشکل زمانی رخ می دهد که تخمدان ها زودتر از موعد تولید استروژن خود را متوقف می کنند و یائسگی زود رس می تواند علت های مختلفب داشته باشد که شامل ژنتیک و بیماری های خود ایمنی و بعضی از عفونت ها می تواند عامل ورود زود هنگام به دوره منوپوز شود.

عوارض یائسگی چیست؟

با وجود اینکه منوپوز نوعی سیکل طبیعی در بدن خانم ها به شمار می رود اما توقف ترشح هورمون ها در بدن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که شامل:

  • ضعیف شدن عملکرد جنسی
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی
  • پوکی استخوان
  • افزایش وزن
  • اختلال در دفع ادرار

روش های تسکین علائم یائسگی

اگر خانم ها بتوانند با علائم یائسگی کنار بیایند دیگر نیازی به درمان نیست ولی اگر فرد به خاطر داشتن علائمی اذیت می شود و زندگی روزمره اور را تحت تأثیر قرار می دهد باید به سراغ روش های درمانی برود و مهم ترین روش تسکین علائم استفاده از داروهای هورمونی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • ژل یا کرم تستسترون
  • هورمون درمانی با چسب و یا قرص و یا IUS
  • قرص یا کرم یا حلقه واژینال حاوی استروژن

علائم یائسگی چقدر طول می کشد؟

برای این سوال پاسخ مشخصی وجود ندارد، نشانه های یائسگی می تواند در زنان گاهی تا چند ماه بعد از یائسه شدن بهتر شود اما گاهی تا چند سال بعد هم ادامه دارد. ژنتیک و سبک زندگی و محیط می تواند بر روی فرد و مدت زمان درگیری این علائم موثر باشد.

اما با گذشت زمان اغلب علائم تغییر خواهد کرد و به طور مثال گاهی در حال حاضر شما چند بار در روز دچار گر گرفتگی می شوید و یا در زمان خواب عرق کنید اما بعد از مدتی که این علائم را تجربه نکنید و درگیر سردرد های میگرنی و یا نوسانات خلق و خو شوید.

آشنایی با معروف ترین معدن فیروزه در دنیا

آشنایی با معروف ترین معدن فیروزه در دنیا ،گرانترین فیروزه دنیا، بزرگترین معدن فیروزه جهان کجاست، بهترین فیروزه جهان، معدن فیروزه نیشابور، نام تجاری فیروزه

بزرگترین معدن فیروزه جهان کجاست؟

همانطور که گفتیم فیروزه در حالت طبیعی در مکان هایی که هوای خشک دارد و در سراسر جهان یافت می شود. اما بزرگترین معدن فیروزه در ایران در شهر نیشابور می باشد.

معدن اصلی فیروزه نیشابور در روستای علیا بخش مرکزی شهرستان بزغان واقع شده است؛ معدن فیروزه نیشابور یکی از کهن ترین معدن های فیروزه در جهان می باشد که از 2000 سال قبل از آن سنگ فیروزه استخراج می شود.

گرانترین فیروزه دنیا

خوب است بدانید که گرانترین و قدیمی ترین فیروزه جهان در نزدیکی شهر نیشابور و در فاصله 53 کیلومتری از آن واقع شده است که قدمت آن به 5 هزار سال قبل بر می گردد، از طرفی همه ساله از این معدن چیزی در حدود 19 تن فیروزه مرغوب استخراج می شود.

خوب است بدانیدکه به تازگی در 7 کیلومتری معدن قبلی معدن جدیدی پیدا شده است که ذخیره فیروزه موجود در آن برابر با 9 هزار تن می باشد و از هر تن سنگ فیروزه به دست آمده از این معادن حدود 10 تا 8 کیلوگرم فیروزه خالص و تزئینی حاصل می شود.

بهترین فیروزه جهان

می گویند بزرگترین معدن فیروزه نیشابور 9 هزار تن ذخیره سنگ داشته است که سالانه 19 تن آن را بیرون می کشیدند و از هر تن سنگ خام معدنی بین 10 تا 8 تن فیروزه استخراج می شود که بسته به کیفیت و رنگی که دارد قیمت آن فرق می کند.

در نزدکی نیشابور بهترین سنگ فیروزه که در تمام جهان معروف است از کوه بیرون کشیده میشود که فیروزه عجمی نام دارد که رنگ مرغوب و تکه های سنگ های آبی فیروزه ای تند دارد و هر چه یک دست تر باشد قیمت بیشتری هم دارد اما سنگی که ازمعدن استخراج می شود بسته به این که از چه رگه هایی از دل کوه بیرون می آید رنگش بین آبی تیره تا آبی آسمانی و سبز متفاوت می باشد و قیمت متفاوتی هم دارد.

معدن فیروزه نیشابور

هر چه درباره فیروزه بگوییم کم است اما با اطلاعاتی که به دست آمده است در فاصله 240 کیلومتری پایتخت معنوی خراسان به سمت نیشابور مکانی وجود دارد که علاوه بر آسمان فیروزه ای، زمین فیروزه ای هم دارد که جز معروف ترین فیروزه های دنیا به حساب می آید.

اما وقتی که به معدن نزدیک می شویم با تجهیزات فنی می توانیم وارد معدن شویم و از معدن دیدن کنیم.

نام تجاری فیروزه

فیروزه در انگلیسی Turquoiseنامیده می شود که از یک کلمه فرانسوی با معنی ترکی آمده است که برای اولین بار از راه ترکیه به اروپا وارد می شود و منشأ آن ایران بوده است.

در گذشته آزتک ها ماسک هایی فیروزه ای را مد کردند و به جهان آن را معرفی کردند امروزه بومیان آمریکا مخصوصاً مردم زونی و ناواهو از مشهور ترین قطعات مثل دستبندهای نقره و فیروزه ای و گردنبند ها و گوشواره ها و انگشتر ها و آویزها و سگک های کمربند درایالات متحده آمریکا استفاده می کنند. در 3000 سال قبل زمانی که فردی فوت می شده است زمان دفن او قطعاتی از فیروزه را با آن به شکل مومیایی دفن می کردند.

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی

شکل گیری دوره قاعدگی، تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، از چه سنی تغییرات هورمونی آغاز می شود، شایع ترین اختلالات سیکل قاعدگی، پریود های پر درد

شکل گیری دوره قاعدگی

در دوران پریودی هورمون های استروژن بالا می روند و در داخل سلول رحمی رشد خود را ادامه می دهند و برای واکنش به هورمون یک

تخمک آزاد می شود و تخمک گذاری در این دوران آغاز می شود.

بعد از آن تخمک از طریق لوله فالوپ وارد رحم می شود، در این زمان پروژسترون بالا می رود و شرایط را برای باردار شدن خانم ها آماده می کند

حال اگر تخمک گذاری در این دوران به وسیله اسپرم به باروری برسد فرد باردار می شود و اگر اتفاق نیفتد میزان هورمون پروژسترون و استروژن پایین می آید

و در این زمان خونریزی رخ می دهد.

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد و در بعضی ها تغییر و تحولات هورمونی آن منجر به خونریزی های خفیف

و در بعضی ها خونریزی های شدید اتفاق می افتد و همین طور امکان دارد تعداد روزهای آن در هر فرد با فرد دیگر متغیر باشد

اما معمولاً این سیکل اگر نرمال باشد بین 7 تا 2 روز اتفاق می افتد.

از چه سنی تغییرات هورمونی آغاز می شود؟

معمولاً شروع دوران قاعدگی در دوره نوجوانی اتفاق می افتد و از سن 12 سالگی آغاز می شود و این تغییرات هورمونی تا سن 50 سالگی اتفاق می افتد

و در بعضی افراد آغاز و پایان آن تغییر می کند و امکان دارد شروع آن تا 16 سالگی هم به تأخیر بیفتد و پایان آن اغلب با یائسگی خانم ها رخ می دهد

این به معنی است که یک خانم دیگر بدنش قادر به تخمک گذاری نمی باشد.

شایع ترین اختلالات سیکل قاعدگی

در دوره پریودی امکان دارد یک سری اختلالات یا تغییرات هورمونی شکل بگیرد که مهم ترین آن ها می تواند:

  • داشتن پولیپ یا فیبروم
  • بروز سر درد و درد در سینه
  • پریودهای پر درد
  • رژیم غذایی متعادل نیست
  • نداشتن خواب کافی
  • اختلال دیسفوریک قبل از پریود
  • ورزش کردن
  • کافئین کمتر مصرف شود
  • مدیریت استرس

سنگ لاوا افسانه ای در دل زمین

سنگ لاوا افسانه ای در دل زمین 

سنگ لاوا چیست، سنگ لاوا چگونه تشکیل می شود ، خواص سنگ لاوا چیست، رنگ های سنگ لاوا، سنگ لاوا سنگ کدام ماه تولد است

سنگ لاوا چیست؟

لاوا یکی از سنگ های خیلی محبوب و پر طرفدار است که در زیورآلات و اکسسوری های مختلف مخصوصاً اکسسوری های مردانه استفاده می شود.

در اصل لاوا اسم دیگر سنگ آتشفشانی است، این سنگ یکی از در دسترس ترین سنگ های تزئینی است که به دلیل داشتن پیشینه تاریخی قدیمی خیلی کاربرد دارد.

سنگ لاوا چگونه تشکیل می شود؟

لاوا به صورت مستقیم از هسته زمین به سطح زمین آمده است و بعد از سرد شدن شکل می گیرد. از آنجایی که این سنگ از دل زمین به دست می آید

انرژی خالص را شامل شده است و امروزه این سنگ به عنوان نمادی از تولد دوباره شناخته می شود.

خواص سنگ لاوا چیست؟

  • تقویت اعصاب
  • بهبود عملکرد کبد
  • آرامش بخش
  • افزایش توان سیستم عصبی
  • رفع خستگی
  • کمک به سریع شدن کاهش وزن
  • کاهش استرس
  • بهبود خلق و خوی
  • تعدیل انرژی های درونی

سنگ لاوا سنگ کدام ماه تولد است؟

همه می دانیم که متولدین هر ماه عنصر و سنگ مخصوص به خودشان را دارند. امروزه تحقیقات نشان داده است که سنگ لاوا بیشترین تآثیر را بر

روی اشخاص متولد 24 اکتبر تا 22 نوامبر دارد. این به این معنی است که می توان از سنگ لاوا به عنوان یکی از گوهر های متولدین ماه آبان معرفی کرد.

درباره خواص سنگ های آتشفشانی

فوران آتشفشان ها نوعی پدیده طبیعی است که از همان ابتدای تاریخ بر روی کرهی زمین اتفاق افتاده است و دلیل آن هم این است

که مواد موجود درون کوه ها به دلیل نزدیی به هسته زمین و حرارت بسیار بالای موجود در آن به صورت مواد مذاب در می آیند و بعد از مدتی به سطح زمین راه پیدا می کند.

عادت ماهانه چیست؟

عادت ماهانه چیست ، علائم عادت ماهانه چیست ، علت پریود چیست ، فواید پریود چیست ، زمان شروع اولین پریود و مدت آن

عادت ماهانه چیست؟

پریود دوره ای است که همه خانم ها از دوران بلوغ تا زمان یائسگی آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است اولین جوابی که بعد از عادت ماهانه

به ذهنتان می رسد این است که خونریزی در این دوران به چه علت است.

امکان دارد بارز ترین علامت در دوران قاعدگی همین موضوع باشد. اما باید به نکته ای که همه در فکر ان هستیم توجه کنیم که علت خونریزی چیست

و آیا خطرناک است یا نه و همچنین در این دوران اختلال در هورمون در این دوران چگونه کنترل کرد.

علائم عادت ماهانه چیست؟

دوره پریودی دارای علائمی است که بهتر است همه اطلاعاتی درباره آن داشته باشند که حتماً این علائم در بین خانم ها می تواند متفاوت باشد

حال دوره قاعدگی می تواند نشانه هایی داشته باشد:

  • خونریزی
  • اندازه و میزان خونریزی
  • تغییر خلق و خوی
  • علائم جسمی
  • اختلال در خواب

فواید پریود چیست؟

در کنار مشکلاتی که پریود به وجود می آورد می تواند فوایدی هم به همراه داشته باشد، اول اینکه اگر در دوره پریود اختلال ایجاد شود می تواند

مشکلاتی را دراین چرخه به وجود بیاورد را تشدید کند. به همین دلیل است که جزئی از شرایط اضطراری است و توصیه به استفاده از دارو که سیکل را عقب بیندازد و جلو بیندازد نیست.

زمان شروع اولین پریود و مدت آن

زمان به بلوغ رسیدن دختران بستگی به ژنتیک و محل زندگی و شرایط آب و هوایی آن منطقه دارد و در اولین پریود می تواند باشد موثر باشد.

اما به شکل کلی زمان بلوغ برای دختران از بین 15 تا 8 سالگی می باشد که نشان دهنده در آمدن دختر از ظاهر بچگانه و وارد شدن به دنیای بزرگسالی می باشد.

این بولغ می تواند با بزرگ شدن سینه و رشد مو زائد در نواحی مختلف بدن می شود.